E - mail
Telefon
+48 723 567 965
kwadraturka@gmail.com
Odwiedź nas!
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Zastanawiasz się czasem, dlaczego pani od matmy nie uznała Twojego rozwiązania? Przeczytaj ten wpis, może znajdziesz jeden
z popularnych błędów, które pojawiają się podczas rozwiązywania zadań.
Przyczyn jest naprawdę sporo, a głównymi są m.in.:
- stres i strach przed porażką, co powoduje w głowie „czarną dziurę”;
- roztrzepanie, czyli niedoczytanie polecenia;
- błędy rachunkowe, będące skutkiem pośpiechu;
- pomieszanie wzorów, często wynikające z nauki na ostatnią chwilę;
- zaległości z poprzednich lat.
Zapewne nie wymieniłam wszystkich przyczyn, ponieważ u wielu uczniów problemy mają różne podłoża.
Na lekcjach w młodszych klasach przedstawiam dzieciom następujący wierszyk:
Najpierw matematyczny asie,
wykonuj działania w nawiasie.
Potem umyśle tęgi,
obliczaj pierwiastki i potęgi.
Następnie dziel i mnóż
a wynik tuż-tuż.
Na koniec dodawaj i odejmuj,
i o wynik się nie przejmuj.
Mimo tego przyjemnego wierszyka, są osoby, które nadal mają trudności z kolejnością działań, szczególnie w zadaniach rozbudowanych. Aby zmniejszyć liczbę błędów, warto spróbować działać na prostych przykładach i zagłębiać się w coraz bardziej zaawansowane.
Gubienie minusa przed nawiasem
A konkretnie zapominanie o fakcie nt. minusa, który zmienia znak całego wyrażenia. Dość popularny błąd zmieniający rozwiązanie całego równania lub przekształcenia wyrażenia algebraicznego. Zdarza się najczęściej w klasach 7-8 i w szkole średniej.
Podobnie: zamiast objętości obliczanie pola i na odwrót. Powiązane jest to z pośpiechem, stresem, raczej nie brakiem znajomości wzorów. Jeśli masz z tym kłopot, warto podkreślać sobie główne polecenie w zadaniu lub zrobić oklepaną analizę zadania (dane, szukane, wzór).
Jeżeli chcesz zobaczyć, jak popracować nad błędami w matematyce, odwiedź kanał Kwadratura Koła na YouTube i TikToku oraz śledź profile na portalach społecznościowych.